معرفی خودم در سایت روانشناس ۲۰ باعث افزایش مراجعه‌کننده‌هام میشه؟

مدیر سایت ۶/مهر/۱۳۹۷ ۷ دیدگاه

معرفی خودم در سایت روانشناس ۲۰ باعث افزایش مراجعه‌کننده‌هام میشه؟

آیا معرفی خودم در سایت روانشناس ۲۰ باعث افزایش مراجعه‌کننده‌هام میشه؟

سلام دوستان همکار روانشناس

چند روز پیش یکی از همکاران تهرانی به ما پیام داد که می‌خوام خدمات مرکز روانشناسی خودم رو توس سایتتون معرفی کنم. من هم مثل همیشه با استقبال از ایشون راهنماییشون کردم.

 در بین گفتگو‌هامون یک سوال اساسی از من پرسید.

اگر من خودم و خدمات روانشناسی مرکز و کلینیک روانشناسی رو در سایت روانشناس ۲۰ معرفی کنم چقدر در افزایش مراجعه‌کننده‌هام میتونه مؤثر باشه؟

سوال خیلی خوبی پرسید. من هم اول براش یه خرده مقدمه چینی کردم و بعد به سوالش پاسخ دادم. میخام توی این نوشته مقدمه چینی و پاسخی که به این دوستمون دادم رو هم برای شما منتشر کنم.

متاسفانه در گام اول ممکنه اصلا برای شما مفید نباشه.

وقتی وارد دانشگاه میشیم و رشته روانشناسی رو می‌خونم (هر گرایشی) فقط بر مطالب درسی تمرکز داریم. حتی در ترم‌ها و مقاطع بالاتر هیچ کتابی و یا واحدی برای ارتباط با مشتری نداریم. یعنی فقط متخصص قرار بشیم. غافل از اینکه ما علاوه بر تخصص و دانش لازم نیاز به یک مهارت اصلی و اساسی به عنوان مهارت‌های کسب و کار یا مهارت‌ها ارتباط با مشتری یا یا عناوینی از این دست که به حوزه کسب و کار روانشناس مرتبط می‌شود، آموزش داده نمی‌شود. پس باید منتظر چنین روزهایی باشیم که فقط روانشناس متخصص و دانشمند تولید کردیم (تازه اگر این هم محقق شده باشه که من در اون بسیار شک دارم).

این موضوع و نبود آن در رشته روانشناسی، بیشتر از رشته‌های دیگه نمود پیدا میکنه، چون روانشناس اساسا کار آزاد باید داشته باشد نه کار دولتی و حاکیمتی. مگر در موقعیت‌های پژوهشی و یا در بیمارستان‌ها و برخی از ارگان های دیگر که نیاز اینها پاسخگوی روانشناسان فارغ التحصیل ما نمی‌شود.

اگر در دانشگاه برای تکنیک‌های جذب مراجعه‌کننده و توسعه کسب و کار روانشناسان تولید محتوا و دانش شده بود، وضعیت بیکاری روانشناسان به این شکل نبود.

آنچه در روانشناسی و سایر رشته‌های کاربردی علوم انسانی اتفاق افتاده است یک تقلید کورکورانه از غرب است. این موضوع چون برای غربی‌ها خیلی مسئله نشده متاسفانه در دانشگاه‌های ما هم مسئله نشده. کپی برابر با اصل. چون برای آنها این موضوع رسمیت نداشته برای ما هم در کشور خودمون نباید اهمیت داشته باشد.

افزایش آمار طلاق، افزایش بزه، عدم مهارت ازدواج و انتخاب همسر، آسیب‌های اجتماعی متعدد و … هزاران موضوع دیگه که فرهنگ خانواده‌ها و به طور کلی سلامت جامعه اسلامی ما رو تهدید می‌کنه، به نظر من یک چالش اساسی است. باید برای این چالش فکر کرد.

به نظر می‌رشه اگه کسب و کار روانشناسی و معاش روانشناس توسعه پیدا کنه زمان بیشتری برای حل این موضوعات خواهد گذاشت.

متأسفانه همین مسئله موضوع باعث شده که جامعه روانشناسی همیشه شاکی باشه از این که ناروانشناس‌ها یا غیر روانشناس‌ها، در جامعه با موضوعات روانشناسی بیشتر و بهتر معروف شدند و بازار خوبی هم به دست آوردند. تازه درد آنجایی بیشتر میشه که این افراد موضوعات غیر علمی روانشناسی رو به خورد مردم از همه‌جا بی خبر می دهند.

پاسخ سوال همکار روانشناس

حالا با درک این موضوع برم سراغ پاسخ سوال شما.

تبلیغات یک اصل اساسی دارد که باید آن را بدانیم. شما وقتی وارد تبلیغ خدمات خودتون در هر زمینه‌ای و هر شغلی که میشید به این معنی نیست که همان زمان باید نتیجه بگیرید. در ادبیات تبیلغات می‌گویند تبلیغات یک سرمایه گذاری است. فرض کنید شما یک خانه یا یک واحد آپارتمان خریدید. درواقه می‌گویید من سرمایه گذاری کردم. هیچوقت انتطار نداری که سرمایه شما در عرض چند روز چندین برابر شود. پس اگر تبلیغات رو سرمایه‌گذاری بدونیم، باید منتظر رشد سرمایه در بلند مدت باشیم. نه کوتاه مدت و آنی.

وقتی شما خدمات روانشناسی خودتون رو معرفی می‌کنید ممکنه مخاطب یا بیننده همون لحظه به مراجعه کننده شما تبدیل نشه. اما وقتی نیاز به خدمات شما داشته باشه با یه جستجوی کوچک، به راحتی شما رو پیدا می‌کند و از خدمات تون استفاده می‌کنه.

چه کار کنیم؟

وقتی شما در سایت روانشناس ۲۰ خدمات روانشناسی خودتون رو معرفی می‌کنید چندتا اتفاق می‌افتد:

  • تیم روانشناس ۲۰ به صورت پیوسته برای رشد سایت و معرفی سایت به جامعه مخاطبش در حال تلاش و توسعه است. یعنی می‌کوشد که به عنوان یک مرجعه مردم او را بشناسند و برای پیدا کردن روانشناس و خدمات روانشناسانه به ما مراجعه‌کنند
  • صفحه شما در سایت روانشناس ۲۰ همیشه ماندگار خواهد بود و در جستجو‌های گوکل مشاهده خواهید شد. برعکس شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام که بیننده شما فقط همان اعضای کانال هستند و بعد از تعداد خاصی افزایش اعضا دچار کاهش و رکود خواهد شد.
  • سایت روانشناس ۲۰ می‌تونه مانند یک کارت ویزیت آنلاین باشه که هر کسی تخصص و زمینه فعالیت شما رو در گوکل و یا در سایت جستجو کنه به شما می‌رسه
  • توصیه ما این است که از همه ابزارهایی که برای معرفی شما هستند استفاده کنید. تلگرام. اینستاگرام. سایت روانشناس ۲۰ و سایر ابزارها
  • نکته آخر اینکه نسخه فعلی سایت روانشناس ۲۰ نسخه اولیه است و انشالله با همیاری و همکاری جامعه روانشناسی کشور نسخه‌های کاملتری از آن منتشر خواهد شد.

نتیجه اینکه برای تبلیغات روانشناسی و افزایش مراجعه‌کننده روانشناس ها باید صبوری به خرج داد. با صبوری و حوصله خدمات روانشناسی خودتون رو از کارگاه گرفته تا خدمات مشاوره حضوری و آنلاین و مجازی رو در سایت روانشناس ۲۰ منتشر کنید. انشالله در مدت زمان نه چندان بلند برای شما رشد و توسعه خواهد داشت.

هدف ما واقعا توسعه دانش روانشناسی است.

نویسنده: محمدصادق ابراهیمی – مدیر سایت روانشناس ۲۰