مهارت کنترل خشم

محمدصادق ابراهیمی ۱۴/اسفند/۱۳۹۶ ۱ دیدگاه

مهارت کنترل خشم

تعریف خشم:

خشم احساسی است که به صورت بدنی و هیجانی ابراز میشود خشم واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی میگردد این احساس میتواند شامل یک احساس خفیف ناخوشایند تا یک احساس شدید عصبانیت باشد.

همانطور که گفته شد خشم احساسی طبیعی و لازم است ولی وقتی شدت آن خیلی زیاد باشد و به کرات اتفاق بیفتد و همچنین نحوه ابراز خشم توسط فرد مناسب نباشد میتواند مشکل ساز شود .

 

علائم هشدار دهنده در مورد خشم

علائم جسمانی همراه خشم عبارتند از :

۱- افزایش ضربان قلب

۲- افزایش فشار خون

۳- گشاد شدن مردمک چشم

۴- انقباض عضلات

۵- تغییر رنگ چهره

۶- داغ شدن یا یخ کردن

۷- بی حس شدن برخی از قسمتهای بدن

۸- تغییر ریتم تنفس

توجه

 هر فردی در هنگام عصبانیت برخی از این علائم را تجربه میکند هنگام عصبانیت شما کدامیک از این علائم در شما دیده می شود ؟ بسیاری از افراد از احساسات جسما نی همراه با خشم به عنوان احساس فشاری که ناگهان از سمت قلب آدم شروع شده و در تمام بدن پخش میشود یاد میکنند و نکته حائز اهمیت این است که زمان ظهور کدام علامت باعث میشود که کنترل خشم سخت شود  .

شیوه های عملی برای کنترل خشم

 

الف ) آرام سازی

تنفس عمیق یکی از انواع تکنیکهای آرام سازی است شما می توانید از هر یک از تکنیکهای آرام سازی که بخواهید استفاده کنید مثلا تمرکز ذهن و صلوات و…

 

ب ) تغییر خودگوییهای منفی

تفسیر ما از موقعیت و آنچه که به خود می گوییم میتواند باعث خشم یا آرامش شود بنابراین هنگام خشم به آنچه      می گویید توجه و دقت نمایید که آیا میتوان به نوع دیگری به موضوع نگاه کرد ؟ به مثال های زیر توجه کنید :

نگاه منفی

  • افتضاح است ، وحشتناک است همه چیز خراب شده است
  • همیشه همینطور است هیچ وقت ملاحظه مرا نمی کند اصلا به فکر من نیست
  • مخصوصا این کار را کرد می خواهد مرا خراب کند از من متنفر است .
  • باید داد بزنم تا حساب ببرد اگر چیزی نگویم فکر میکند نفهمید

نگاه مثبت

  • حق دارم ناراحت باشم ولی دنیا به آخر نرسیده ،
  • خیلی بد شد .
  • رفتار بدی داشت می توانست بیشتر حال مرا رعایت کند
  • معلوم نیست چرا این کار را کرد شاید هم تصادفی باشد هر چند رفتار بدی کرده ولی رفتار او با همه همینطور است
  • باید به او نشان بدهم ناراحت شده ام و نه با داد زدن .
  • می توانم با او منطقی صحبت کنم و حرفهایم را بزنم .

 

ج ) حل مشکل

 

گاهی علت خشم ما یک موضوع واقعی است و خشم ما واکنشی طبیعی نسبت به آن میباشد ولی اگر تسلیم خشم خود شویم ممکن است رفتارهایی انجام دهیم که مشکل را پیچیده تر کند هر کس بخواهد بر اساس خشم خود عمل کند مسلما مشکل حادتر خواهد شد.

 

د ) ایجاد تغییر در محیط

گاهی عوامل موجود در محیط بر میزان خشم ما تاثیر میگذارد پس اگر عصبانی هستید سعی کنید برخی از عوامل محیط را تغییر دهید مثلا برای کاهش سرو صدا تلویزیون و رادیو را خاموش کنید نور را تنظیم و اطراف را مرتب کنید گاهی نیز ترک موقعیت مؤثر میباشد به خصوص اگر احتمال می دهید ادامه حضور شما در آن محیط ممکن است باعث درگیری شود بهتر است محیط را ترک کنید  .

 

ه ) خشم خود را به شیوه سازگارانه ابراز

یکی از شیوه های مؤثر در کاهش خشم ابراز قاطعانه خشم است  . کنترل خشم به این معنی نیست که اصلا خشم خود را نشان ندهید بلکه شامل ابراز خشم به شیوه سازگارانه است رفتار قاطعانه رفتاری است که شما بوسیله آن می توانید بدون انجام رفتار پرخاشگرانه به دیگران نشان دهید که از آنان رنجیده یا عصبانی شده اید بخشی از این دوره به آموزش رفتارهای قاطعانه ( جرات مندانه ) اختصاص دارد  .

 

و ) ذهنمان را از موضوع اصلی دور کنیم این شیوه عبارتند از :

شمردن اعداد یا شمارش معکوس اعداد

به یاد آوردن شعر

یادآوری یک خاطره خوشایند

یادآوری یک لطیفه

دسته بندی : مهارت زندگی
کلید واژه ها :